Fa Nándor valódi hajóskapitányként ragadta magához a mikrofont 2019. október 18-án délután a könyvtár fedélzetén, s könyvtári beszélgetések helyett olyan könyvtári monológgal vette át az irányítást az este felett, s ejtette ámulatba az érdeklődő közönséget, ahogy arra csak egy határozott, talpig férfi, egy igazi kapitány képes.
Az esztergomi városi könyvtár porló padlószőnyege egyszeriben óceánná, ásatag bútorai vitorláshajó kabinná változtak a Világjáró élményeit hallgatva.
Fa Nándor olyan spotott űz, amelyről a magyarok többsége még csak nem is hallott. Keveset tudunk a vitorlázásról, még kevesebben műveljük. A tengeri vitorlázás, annak is a szingli fajtája tényleg csak a legmegszállottabbaknak jut eszébe. Eltökéltség, precizitás, fegyelem és figyelem, kitartás, és igen, egyfajta megszállottság, emberfeletti erőfeszítés, kellett ahhoz, hogy azt a teljesítményt elérje versenyein, melyekkel a nemzetközi élvonalba tartozhat ma.
A könyvtári beszélgetések ezen alkalma egy őszinte vallomásként hatott: vendégünk a legapróbb részletekbe menően osztotta meg a hallgatósággal küzdelmes útjait, a hajó tervezéstől, az építésen, a próba utakon és a versenyeken átélt élményekig; a sikertelen, kudarcos, eredménytelen évektől a mindent elsöprő teljesítményig. Technológiai titkokat árult el a közönségnek: „A vitorláshajók csak kívülről vitorlások, belülről műholdak, és számítógépek által vezérelt csodák”. A vitorlásversenyző ma nem egyszerű hajós, aki papír térkép segítségével szeli a habokat, hanem robottá kell válnia, aki kizár minden érzelmet, fájdalmat, aki megküzd a tengeri viharokkal, liofilizált ételeken él, aki babzsákon képes aludni ruhában, aki ha fáj, ha vizes, ha fázik, akkor sem adja fel.
Tudták, hogy a tengeri viharban akkor lehet eredményesen és jól kormányozni a hajót, ha teljes sebességgel száguldunk? Ha nem lassítunk? Minél inkább lassul a hajó, a háborgó tenger annál jobban dobálja, hányja-veti habjain. „Hajtani kell!” Ez a túlélés záloga.
Fa Nándor hálás a sorsnak, hogy ebben a korban él, s élheti meg ezt a technológiai robbanást, büszke rá, hogy bár nem Z generációs, mégis megtanulta, s használja a legfejlettebb GPS rendszereket, műholdas, komputeres navigációt. Bár a vitorlák és a hajó irányítását, a csörlőket, a köteleket a mai napig manuálisan, emberi erővel kell kezelnie a versenyen, mindezt a fedélzeti 15 komputer útmutatása, irányítása alapján teszi. Elmondása szerint a mai kor hajósának sokkal nagyobb tudásra, az új kommunikációs és navigációs eszközök használatának maximális ismeretére van szüksége a viharos sebességű technológiai változások s fejlődés miatt, amely a világban jelenleg zajlik s várhatóan folytatódik is tovább.
Fa Nándor az első magyar, aki egyedül kerülte meg vitorlásával a Földet. Hajótervező és -építő, óceáni szólóvitorlázó, a Magyar Vitorlás Szövetség tiszteletbeli elnöke.... De titulusai hidegen hagyják, rajongva, csillogó tekintettel, le nem törő lelkesedéssel mesélt az óceánon átélt élményeiről, a vitorláshajózás szépségeiről. Ő az az ember, aki a helyén van, azt csinálja, amit szeret, azt szereti, amit csinál. Boldog!
Kuglerné Szuroviák Szilvia